Så mycket tjänar du på att skriva bättre texter

Många företag har fått erfara att dåligt innehåll kan kosta miljoner. Medan bra innehåll kan spara lika mycket. Läs, inspireras och vänd dina utgifter till inkomster du med.

Bra skrivet innehåll minskar mängden missförstånd

Bra innehåll gör att besökaren kan agera på din webbplats, utan risk för missförstånd, kontakt med kundtjänst eller avbrutna köp. Bra innehåll är det som får din webbplats att leverera. Dåligt innehåll däremot kan leda till att läsaren går in på en annan, bättre webbplats, eller att den ringer kundtjänst.

Några som förstått hur mycket man kan tjäna på bra innehåll är Verket för högskoleservice (VHS). Genom att skriva om texterna om hur man söker utbildning minskade kostnaderna för deras kundtjänst med 20 procent. Om de minskade kostnaderna med 20 procent bara genom att bara skriva om texterna inom ett område, förstå vad mycket de skulle tjäna om de skrev om alla sina texter!

Ett liknande exempel är Vägverket, som tidigare hade problem med att kundtjänst blev helt blockerad när de hade gjort utskick. Efter att ha satsat på att skriva enklare och begripligare texter är kundtjänsten nu mindre belastad, och kostnaderna har sjunkit.

Några som verkligen lärde sig den hårda vägen är Försäkringskassan. 2002 skickade de ut ett brev om ändringar i pensionssystemet. Texten innehöll allt relevant lagspråk med korrekta juridiska termer. Tyvärr innebar det att mottagarna, som inte var jurister, missförstod texten och trodde att de inte skulle få några pensionsutbetalningar i framtiden. Kostnaden för att akut ta in fler till kundtjänst, gå ut med ny information och återställa ordningen gick på flera miljoner.

Bra skrivet innehåll gör din organisation effektivare

Innehåll på webbplatser vänder sig inte bara till kunder och besökare, utan även till de anställda. Precis som dina kunder kan dina anställda missförstå, göra fel och ta längre tid på sig att utföra uppgifterna om instruktionerna är dåligt skrivna. Några som insåg lönsamheten i kortare, begripliga texter var revisionskontoret i Norrköping. De bestämde sig för att skriva sina rapporter på ett enklare språk och med mindre text. Totalt kortade de ned rapporterna 30 procent. Eftersom det gick fortare att både läsa och skriva rapporterna, ökade produktiviteten och de ekonomiska vinsterna ökade.

Sammanfattningsvis kan man säga att innehållet är det som är viktigast på din webb, och att du som ansvarar för innehållet har ett av de viktigaste jobben. Så sträck på dig lite extra och var lite extra stolt över vad du gör. Och känner du att du behöver lära dig mer för att skapa den där superwebben, så finns vi här för dig.

Gratis e-postkurs: Skriva för webben
Lär dig skriva effektiva texter på webben. Under fem dagar får du fem mejl om hur du gör för att skriva tydligt, sökmotoroptimerat och tillgängligt. Enkelt och effektivt.

Genom att prenumerera på vår kurs godkänner du att vi hanterar dina personuppgifter i enlighet med vår dataskyddspolicy