Mätning och mätplan – att mäta vad din webbplats genererar

Att mäta sin webbplats är ett måste om man vill kunna se om den gett några resultat eller veta vad som behöver förbättras. De flesta av oss vet att vi ska mäta, men det kan vara svårt att veta vad vi ska mäta, eller hur. Det kan kännas omöjligt att få tiden till att ta första steget med att sätta mål, mätplan och göra nollmätning.

Vi hjälper dig ta fram mätplaner med vad du ska mäta, varför, hur ofta och hur. Det gör det lättare för dig att prioritera vilket innehåll och vilka funktioner som ska finnas eller läggas till, och vad som ska tas bort. Dessutom får du konkreta siffror på vad webbplatsen genererar, vilket gör det lättare att kräva resurser från organisationen.

Mer om Mätning och analys

Inlägg
Mer inom samma ämne

Vad ska man mäta på en webbplats – och hur mäter man? 

För att kunna göra relevanta mätningar på din webbplats måste du ha satt upp mätbara mål. Att bara gå in i ditt analysprogram och titta på siffror kommer inte ge...

Inlägg
Mer inom samma ämne

Vad ska man mäta på sociala medier? 

Det finns mycket statistik i de sociala medieplattformarna, men vissa saker är relevantare än andra. Det beror också på vilka mål du har.  Här är en lista på vad du bör...

Inlägg
Mer inom samma ämne

Mät effekterna av klarspråk

Klarspråkssatsningar, lönar de sig verkligen? Jodå, det gör de. Men precis som andra projekt behöver man veta vad man ska mäta för att kunna se resultaten. I våra webbprojekt använder...

Hand med penna pekar på en skärm

Inlägg
Mer inom samma ämne

Sätt upp mål för vad du mäter i Google Analytics

För att få ut något av Google Analytics måste du sätta upp mål. Att bara gå in och kolla vad som står kommer bara ge dig huvudvärk. Här förklarar vi...

Grupp av personer

Inlägg
Mer inom samma ämne

Att ta fram målgrupper - målgruppsskola del 1

Alla vet vi att det är viktigt med målgrupper för vår webb. Men hur gör man för att ta fram målgrupper? Hur vet man vilka målgrupper just vårt företag har?...

Man med laptop

Utbildning
Mer inom samma ämne

Kickstarta din mätning och ta fram mätbara mål

I denna webbkurs med individuell coachning får du hjälp att ta fram konkreta, mätbara mål som är specifika för just din strategi och din webbplats. Ett effektivt webbarbete kräver mätbara...

Inlägg
Mer inom samma ämne

1 av 5 webbplatser borde stängas ner redan idag

I den årliga undersökningen Hur mår Sveriges webbplatser från Web Service Awards visar det sig att 1 av 5 webbplatser inte har något uttalat syfte. Och för 2 av 5...

Inlägg
Mer inom samma ämne

Utan mätbara mål får du varken effekt eller resurser

Enligt rapporten Hur mår Sveriges webbplatser 2018 vet 4 av 10 webbplatser inte om webben ger någon effekt, eller om man bara kastar pengarna i sjön. Nästan 7 av 10...

Inlägg
Mer inom samma ämne

Sätt mål för din webb

Web Service Awards publicerade nyligen sin undersökning Hur mår Sveriges webbplatser 2018. Det är skrämmande läsning om webbplatser som saknar syften, mål och målgrupper. Varje webbansvarig bör i sömnen kunna...

Inlägg
Mer inom samma ämne

Optimera analysen med användartest och statistik

Ofta lutar vi oss tungt mot statistiken när vi drar slutsatser om våra besökare och försöker optimera webbplatsen. Google Analytics är fantastiskt, men det säger inte allt. Ibland säger det...