Hoppa till huvudinnehållet

Mål och mätning för webbplatser och digitala kanaler

Mål och mätning är ett måste i varje framgångsrik digital strategi. Genom att sätta mål vet vi vad vi ska uppnå, och genom övervaka och utvärdera resultat i våra kanaler får vi viktiga insikter. Insikterna gör att vi kan fatta strategiska beslut, maximera effektiviteten och nå våra mål.

Mål och kpi:er

Mål och kpi:er (key performance index) används för att kunna se vad som är bra på din webbplats eller i din marknadsföring och vad du behöver förbättra.

Mål är ofta en självklarhet i andra delar av organisationen, men glöms lätt bort i webbarbetet. Eller så får webben ärva mål från andra delar av organisationen, mål som inte är anpassade för hur webben faktiskt fungerar eller för luddiga för att vara mätbara.

Vi hjälper er ta fram konkreta, mätbara mål anpassade utifrån er verklighet. Med bra mål och mätning kan du lättare prioritera i webbarbetet och argumentera i diskussioner om förbättring och utveckling.

Varför mäta och analysera?

  • Förbättra Användarupplevelsen: Genom att analysera användarbeteenden på din webbplats kan vi förstå vad som engagerar och frustrerar besökarna. Detta möjliggör förbättringar som ökar användarnöjdheten och förlänger besökstiden.
  • Optimera Konverteringar: Genom att mäta konverteringsfrekvensen kan vi förstå hur effektivt din webbplats omvandlar besökare till kunder eller leads. Detta ger oss möjlighet att implementera förbättringar som ökar konverteringarna och därmed ökar din lönsamhet.
  • Identifiera framgångsrika kanaler: Genom att analysera trafikkällor kan vi fastställa vilka digitala kanaler som genererar mest värdefull trafik. Detta gör att vi kan fokusera våra resurser på de mest lönsamma marknadsföringsinsatserna.
  • Mäta ROI (Return on Investment): Genom att följa varje digital marknadsföringsinsats kan vi utvärdera dess effektivitet och avkastning. Detta säkerställer att dina marknadsföringsbudgetar investeras på ett sätt som ger bästa möjliga avkastning.
  • Optimera Innehållet: Genom att analysera vilket innehåll som presterar bäst kan vi skräddarsy din digitala strategi för att bättre nå din målgrupp. Detta leder till högre engagemang och ökad relevans för din målgrupp.

Exempel på vad du kan mäta och varför

  • Sidvisningar och unika besökare: Att mäta antalet sidvisningar och unika besökare ger en grundläggande förståelse för webbplatsens popularitet. Detta kan indikera om din marknadsföringsinsats når ut till din målgrupp.
  • Bounce rate (Avvisningsfrekvens): En hög bounce rate indikerar att besökare lämnar webbplatsen snabbt utan att interagera. Genom att minska bounce rate kan vi öka chansen att besökarna konverterar.
  • Klickfrekvens och konverteringsfrekvens: Att mäta klickfrekvensen på annonser och konverteringsfrekvensen på din webbplats ger insikt i hur effektiv din marknadsföringsstrategi är och vilka delar som behöver optimeras.
  • Sociala Medier – delningar och kommentarer: Att analysera engagemang på sociala medier hjälper till att förstå vilket innehåll som resoneras bäst med din målgrupp. Detta möjliggör en bättre anpassning av din sociala medier strategi.
  • Förvärvade leads och kostnad per lead: Att mäta hur många leads som genereras från olika marknadsföringskanaler och kostnaden per lead ger värdefull information om effektiviteten i ditt leadsgenereringsarbete.
  • Genom att kontinuerligt följa och utvärdera resultaten säkerställer vi att din webbplats och digitala kanaler alltid är på toppnivå. Låt oss hjälpa dig att ta din digitala närvaro till nästa nivå!

Mer om Mål och mätning

Projekt

Vinnova fick fason på målen

Från att ha för många bränder att släcka för att hinna följa upp, till ett strukturerat arbete med mål, mätning och innehållsstrategi. Vinnova, precis som många andra verksamheter, brottades med...

Tjänst

Nå målen med en digital strateg

En digital strateg gör att ni kan ligga steget före, följa upp vad som går bäst och jobba med ständiga förbättringar. Våra strateger skapar ordning och reda i ert webbarbete...

Inlägg

Hur vet vi när vår webb är bra?

Att utveckla en digital lösning utan mätbara mål är som att bygga ett hus utan en ritning, att bara utgå från det du och beställaren har kommit överens om. Visst...

Inlägg

Vad ska man mäta på en webbplats – och hur mäter man? 

För att kunna göra relevanta mätningar på din webbplats måste du ha satt upp mätbara mål. Att bara gå in i ditt analysprogram och titta på siffror kommer inte ge...

Inlägg

Vad ska man mäta på sociala medier? 

Det finns mycket statistik i de sociala medieplattformarna, men vissa saker är relevantare än andra. Vad beror på vilka mål du har. Här är en lista på vad som kan vara...

Projekt

Ekerö kommuns väg mot nytt intranät

Ekerö kommun behövde bygga om sitt intranät, och det fort. Men de tänkte inte göra avkall på kvaliteten. De visste att ett intranät aldrig är bättre än sitt förarbete. Med...

Inlägg

Att sätta mål i en digital strategi 

Det viktigaste när du sätter mål är att du utgår från vad du vill uppnå istället för vad du ska göra och att du har mandat att påverka målen.   Vilken...

Inlägg

Mät effekterna av klarspråk

Klarspråkssatsningar, lönar de sig verkligen? Jodå, det gör de. Men precis som andra projekt behöver man veta vad man ska mäta för att kunna se resultaten. I våra webbprojekt använder...

Inlägg

Sätt upp mål för vad du mäter i Google Analytics

För att få ut något av Google Analytics måste du sätta upp mål. Att bara gå in och kolla vad som står kommer bara ge dig huvudvärk. Här förklarar vi...

Utbildning

Ta fram mätbara mål

I den här kursen får du hjälp att ta fram konkreta, mätbara mål som är specifika för just din strategi och din webbplats. Ett effektivt webbarbete kräver mätbara mål. Först...