Två personer diskuterar

Mätning och mätplan – att mäta vad din webbplats genererar

Att mäta sin webbplats är ett måste om man vill kunna se om den gett några resultat eller veta vad som behöver förbättras. De flesta av oss vet att vi ska mäta, men det kan vara svårt att veta vad vi ska mäta, eller hur. Det kan kännas omöjligt att få tiden till att ta första steget med att sätta mål, mätplan och göra nollmätning.

Vi hjälper dig ta fram mätplaner med vad du ska mäta, varför, hur ofta och hur. Det gör det lättare för dig att prioritera vilket innehåll och vilka funktioner som ska finnas eller läggas till, och vad som ska tas bort. Dessutom får du konkreta siffror på vad webbplatsen genererar, vilket gör det lättare att kräva resurser från organisationen.

Mer om Mätning och analys

Man med laptop

Utbildning
Mer inom samma ämne

Kickstarta din mätning och ta fram mätbara mål

I denna webbkurs med individuell coachning får du hjälp att ta fram konkreta, mätbara mål som är specifika för just din strategi och din webbplats. Ett effektivt webbarbete kräver mätbara...

Inlägg
Mer inom samma ämne

1 av 5 webbplatser borde stängas ner redan idag

I den årliga undersökningen Hur mår Sveriges webbplatser från Web Service Awards visar det sig att 1 av 5 webbplatser inte har något uttalat syfte. Och för 2 av 5...

Inlägg
Mer inom samma ämne

Utan mätbara mål får du varken effekt eller resurser

Enligt rapporten Hur mår Sveriges webbplatser 2018 vet 4 av 10 webbplatser inte om webben ger någon effekt, eller om man bara kastar pengarna i sjön. Nästan 7 av 10...

Inlägg
Mer inom samma ämne

Sätt mål för din webb

Web Service Awards publicerade nyligen sin undersökning Hur mår Sveriges webbplatser 2018. Det är skrämmande läsning om webbplatser som saknar syften, mål och målgrupper. Varje webbansvarig bör i sömnen kunna...

Inlägg
Mer inom samma ämne

Hur mäter man effekter av klarspråk?

Förra veckan inföll internationella klarspråksdagen och Språkrådet firade med en konferens om hur man mäter effekter av klarspråk. Här sammanfattar vi vad som sades. Att visa effekter av klarspråk –...

Inlägg
Mer inom samma ämne

Optimera analysen med användartest och statistik

Ofta lutar vi oss tungt mot statistiken när vi drar slutsatser om våra besökare och försöker optimera webbplatsen. Google Analytics är fantastiskt, men det säger inte allt. Ibland säger det...

Inlägg
Mer inom samma ämne

Hur vet vi när vår webb är bra?

Vi har vid flera tillfällen i den här bloggen pratat om hur viktigt det är att ha mätbara mål med sina digitala satsningar. Även om det för oss är helt...

Hand med penna pekar på en skärm

Inlägg
Mer inom samma ämne

Vikten av mätbara mål

En reflektion jag ofta gör är hur ofta företag och organisationer jobbar med strategier och mätbara mål inom olika områden. Men av någon outgrundlig anledning så hoppar man ganska ofta...

Man med laptop

Inlägg
Mer inom samma ämne

Engagerande talare på Analyticsdagarna

Dataanalys har under senare år blivit en allt mer integrerad del i många digitala strategier. Att data faktiskt är något konkret och mätbart som kan kopplas till mål bidrar säkert....

Hand med penna pekar på en skärm

Inlägg
Mer inom samma ämne

Sätt upp mål för vad du mäter i Google Analytics

Google Analytics handlar mycket om underlätta i beslut som tas för att förbättra ett företags eller en organisations digitala närvaro. Konkreta data är fakta och fungerar som underlag. Statistik som...