Hur mår Sveriges webbplatser – Web Service Awards trendrapport 2016

Web Service Awards har gjort sin årliga undersökning av Sveriges webbplatser, och den visar en del skrämmande statistik.

  • 22  procent har inte ett övergripande syfte med webbplatsen.
  • 33 procent har inte definierade målgrupper.
  • 43  procent anser inte att deras webbplats är anpassad efter kundernas behov.
  • 58 procent sökmotoroptimerar inte sina texter.
  • 62 procent uppger att de inte hinner kvalitetsgranska nytt innehåll på webbplatsen.

Inget syfte med webbplatsen

Det första jag tänker när jag ser de här siffrorna är: Hur kan 22 procent ha en webbplats om de inte ens har ett övergripande syfte? Hur kan de tycka att det är värt att lägga all den tid och de pengar som en webbplats kräver om de inte ens vet varför de har den eller vad det är de ska få ut?

Att ha en webbplats har inget värde i sig. Att publicera och underhålla innehåll kostar tid och pengar. Därför är det första man bör se till att webbplatsen bidrar till någon sorts affärsnytta eller verksamhetsnytta. Är du bland de 22 procenten? Få din webb att göra nytta genom att ta fram syfte och mål med din webbplats.

Ingen koll på målgrupperna och deras behov

33 procent av webbplatserna har inte definierade målgrupper och 43 procent av Sveriges webbplatsansvariga inte anser att deras webbplats är anpassad efter kundernas behov. Det är ju skrämmande siffror, eftersom det är målgruppen – kunderna – som ska bidra till dina mål. En webbplats säljer inte på egen hand. Den säljer när kunden köper saker på din hemsida, eller när de får så stort förtroende för dig att de kontaktar dig för köp. Målet för din webbplats kan du enbart nå tillsammans med kunden.

Har du inte koll på dina målgrupper?Läs vår miniserie – målgruppsskola för webbplatser.

Sökmotoroptimerar inte texterna

58 procent sökmotoroptimerar inte sina texter. Enligt Web Service Award är det extremt ovanligt att webbredaktörer får utbildning i sökoptimering. Få av oss är så stora att våra besökare kan vår adress utantill. De allra flesta måste lite på att vi syns på Google när målgruppen söker.

67 procent av de som söker på Google går bara in på de tre första träffarna. Det innebär att du måste komma topp tre av de tio tusentals träffar som kommer upp på Google. Och för att komma topp tre måste du sökmotoroptimera.

Gratis e-kurs: Skriva för webben
Lär dig skriva effektiva texter på webben. Under fem dagar får du fem mejl om hur du gör för att skriva tydligt, sökmotoroptimerat och tillgängligt. Enkelt och effektivt.

Genom att prenumerera på vår kurs godkänner du att vi hanterar dina personuppgifter i enlighet med vår dataskyddspolicy