Hoppa till huvudinnehållet

Att ta fram målgrupper

Alla vet vi att det är viktigt med målgrupper för vår webb. Men hur gör man för att ta fram målgrupper? Hur vet man vilka målgrupper just vårt företag har? Här kommer första avsnittet av tre om hur du hittar dina målgrupper.

En målgrupp är personer som kommer bidra till affärsnytta för ditt företag. Målgruppen definieras av att medlemmarna behöver samma sorts innehåll, att de nås i samma kanaler och att de varken är för många eller för få. Två personer gör det inte lönt att lägga resurserna det tar att nå dem, men med för många blir det svårt att välja kanal och innehåll som är relevant för alla.

Ett vanligt misstag är att säga att vår målgrupp är potentiella kunder. Det är ju sant förvisso, vi vill nå de som kan tänkas köpa av oss, men det blir väldigt svårt att välja vilket innehåll vi ska publicera och i vilken kanal med en sådan diffus målgrupp. Ofta måste man snäva in den ordentligt.

Lär känna dina målgrupper

Har du redan ett kund- eller medlemsregister har du kanske ganska god koll på vilka som är din målgrupp. Du kanske redan har en beskrivning av kunderna som du kan utgå ifrån.

Har du inte det får du börja leta information. Du kan till exempel:

  • Intervjua befintliga kunder.
  • Göra en enkätundersökning bland potentiella/önskade kunder.
  • Intervjua företagets säljare.
  • Intervjua kundtjänstmedarbetare.
  • Analysera besöksstatistiken på din webbplats.
  • Analysera engagemanget i de sociala medier du använder.

Har du inte resurserna att göra en sån här undersökning kan du ändå komma långt genom att intervjua dina medarbetare och analysera er befintliga information om kunder. Det du vill få reda på är varför de kommer till dig, vilka behov de har och vilka lösningar du kan ge.

Exempel på frågor du kan ställa i intervjuerna är:

  • Vad vill de uppnå när de kommer till era kanaler? Vilket syfte har de? Vad är viktigt för dem?
  • Hur mycket kunskap har de i ämnet?
  • Hur ofta besöker de era kanaler?
  • Vilken åldersgrupp/region/bransch och så vidare tillhör de?
  • Hur söker de information för att hålla sig uppdaterade inom ditt område?
  • Vad har hindrat dem från att köpa produkter från er tidigare?
  • Vilka utmaningar eller problem står de inför? Är det något ni kan lösa?
  • Vilka faktorer är avgörande när de bestämmer sig för att köpa något eller klicka vidare?
  • Saknar de någonting på er sajt idag?

De här frågorna är alltid bra att ställa sig med jämna mellanrum. De guidar dig till vilka kanaler du ska använda och vilken sorts innehåll du ska satsa på. Svaren på frågorna kommer också hjälpa dig att lägga upp dina texter, vilken information de behöver och vilken information du kan strunta i.

Att hitta de gemensamma nämnarna

När du har koll på behov, intressen och egenskaper hos dina befintliga och potentiella besökare gäller det att komma fram till vad som är gemensamt och vad det är du ska satsa på att tillfredsställa. Här finns det lite olika vägar att gå.

Ett sätt är genom varianter av effektkartläggning. Med effektkartläggning tittar du på behoven som har framkommit och sätter ihop det till målgrupper. Det kanske kommer fram att några användare har behov av att läsa nyheter, få inspiration, lära sig de senaste trenderna och se vad som är på gång. Då kan det bli en grupp med behovet omvärldsbevakning. Några andra har angett behov som att lära sig mer, gå en kurs, boka föreläsning. Då kan det bli en grupp med behovet kompetensutveckling.

Ett annat sätt kan vara att titta på vad som är gemensamma egenskaper som framkommit. Om de flesta är motorintresserade personer i 30-årsåldern med god kunskap om ämnet och som följer vissa bloggar, hashtaggar eller finns på vissa forum så är det också en ledtråd i vad du ska skapa för innehåll och var.

Du kommer aldrig kunna nå alla, så begränsa dina målgrupper. Ju mer specifika, desto lättare att veta hur du ska nå dem. Tanken är att inom en målgrupp står alla inför liknande utmaningar och att du med samma anpassade budskap ska kunna vara relevant för alla. Tänker du: ”alla som arbetar i byggbranschen”, får du väldigt svårt att skapa ett budskap som attraherar eller engagerar. Om svaret däremot är: ”inköpsansvarig på snickerifirmor i stockholmsregionen”, så har du brutit ner det till en relevant målgrupp.

Exempel på målgrupp för en resebyrå

Planeraren – ”Det som tar tid är att välja resa”

Planeraren njuter av att planera resan och ser det som en del av reseupplevelsen. Oftast vet Planeraren ungefär var och när hon vill åka. En bra resesajt för Planeraren är den som ger en bra bild av resan i förväg.

Grundläggande drivkraft: genuina och skräddarsydda upplevelser.

Finns på kanaler:

  • Instagram
  • Resebloggar
  • Reseforum

I våra kanaler vill hon:

  • Hitta och jämföra bästa alternativ
  • Hitta fakta och information
  • Ha tips och inspiration

Prioritera dina målgrupper

När du väl har valt dina målgrupper måste du prioritera dem. Förmodligen har du inte obegränsat med resurser, utan du kan bara nå vissa. Så, vilka av era målgrupper ger mest affärsnytta? Vilka tror du kommer hjälpa dig att uppnå dina mål bäst? Prioritera de 1-3 viktigaste och anpassa innehåll och kanaler efter dem.

Vill du ha hjälp med strategier och mätning?

Vi hjälper dig ta fram effektkarta, innehållsstrategi, mål och mätplaner, eller analysera redan befintlig data.

Våra tjänster inom strategi och mätning

Inspireras av vårt nyhetsbrev